"Så farliga är medicinerna"

Det finns den del inom mig som inte är ett skit förvånad över att någon kommer på att mediciner kan döda oss. Var det ens en nyhet? Vi är inte maskiner som man kan peta i bättre bränsle i hela tiden. Det kroppen behöver är egentligen basic. Ge den lite vitaminer och mineraler, lite kolhydrater och fett. Voila. Du lever och frodas. Det är inte så mycket svårare än så. För vi förstår inte vår kropp, visserligen äter jag mediciner ibland, men självklart inser jag att man ska stoppa i sig så lite sådant som möjligt. Jag är inte den här typen som går till läkaren med en förkylning och kräver att få antibiotika utskrivet. Jag fattar liksom att antibiotikan inte gör någon nytta på virus.

Varför skulle inte medicin i förstora doser döda? Allting annat dödar i för stora doser. Du kan dricka vatten så du dör, eller te. Du kan äta frukt tills du dör, eller varför inte kött/fisk? Kroppen tål massor, vårt immunförsvar är facinerande och jag blir sugen på att läsa till medicinare när jag läser om det, just för att jag tycker att det är lite coolt.

Det finns människor som verkar tro att kroppen inte fungerar utan att man stoppar i sig ett antal piller på morgonen för att dagen ska glida fint. Andra måste äta sina mediciner för att kunna överleva. Hur eller hur tror jag att man ska inse risken med allt man stoppar i sig. Fett i för stora mängder korkar igen ådrorna och man kan kola av proppar i både hjärta och hjärna. Varför skulle inte medicin kunna döda precis som allt annat?

Aftonbladet, kom på något nytt som inte känns lika skrikigt och fram krystat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0