Manus ute på vift

Så är jag klar med min bok. Efter säker ett och ett halv års slit och pul. Jag vet inte hur många timmar jag har suttit med det istället för att göra "normala" saker. Min lilla bebis ska ut i världen och bli pissat på. För det är ju det som händer med manuset i början. Framför allt om man inte har varit publicerad innan.

Men eftersom att jag tror att alla är superintresserade av vad det är jag har skrivit tänkte jag lägga upp både "bokbaksidan" och sammanfattningen av handlingen.

Bokbaksida

Framför mig såg jag min mor stå förlamad av fasa. Hennes ansikte var rödflammig och kjolen var sönder riven. Det mod hon brukade ha var försvunnet och ersatt av skräck.

”Snälla.” viskade hon och tittade på mannen bakom mig.

Jag visste att det inte fanns något att be för. Döden kom allt närmare. Den förberedde min själ för att slita sig från kroppen. I det ögonblicket hände något. Det blev oerhört kallt, så kallt att jag inte visste vad jag skulle ta vägen. Jag kunde inte se något, allt var vitt.

Framför mig såg jag min mor stå förlamad av fasa. Hon var vit som snö.


Sammanfattningen (Den är mer informerande än, tja typ säljande, vilket jag inte är ett skit bra på.)

När Ellinis är sex år mördas hennes far av adelsmannen Hallum. Ett par dagar senare dör även hennes mor när hon blir elementar. Detta gör att hon är fruktad och hatad av nästan alla, det finns endast en fristad, Elementa. Där växer hon upp och blir utexaminerad när mannen Gael ber elementarerna om hjälp att lokalisera de tre ägg som enligt legender ska vara lagda av sagovarelserna. Äggen visar sig istället ha kraften att väcka de döda och kanske också släppa ut sagovarelserna som varit inlåsta i tusen år.

 

Känslorna mellan Gael och Ellini gör deras tid tillsammans till en dans runt en eld där någon kommer bränna sig. Ellini är den som dansar för nära flammorna och tvingas inse att Gael arbetar för Hallum, som hon själv vill få utöva hämnd på.

 

Deras vägar skiljs åt och Ellini slår följe med magikern Tamlen, systern till hennes fars livvakt. Tamlen räddar henne då hon blir dubbelelementar. Detta har inte hänt på väldigt länge och gör Ellini till en av historiens kraftigaste elementarer. I deras strävan framåt söker de upp Ellinis mormor som berättar om en affär med en alv som resulterade i Ellinis mor. Därför beger sig de två kvinnorna mot alvernas forna rike och skogen Gondo dit ingen med sina sinnesfulla bruk vågar sig in.



Sen får man se, kanske blir publicerad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0